Du kanske inte är medveten om det, men har du någon gång handlat det sista året på Åhléns i Stockholm City, så har du blivit påverkad av musiken och ljuden i varuhusets olika delar. Det är inget musikskval som i gamla tiders varuhus, utan noga planerat och utvalt för att du ska få en känsla av välbefinnande när du rör dig i varuhuset.

Malin Isberg arbetar på Lexter Ljuddesign som projektledare och tillsammans med de andra på företaget så skapar de ljuddesign. Vissa ljud du kan uppleva på ett varuhus, en bank, en restaurang eller ett museum.

– Med hjälp av ljuddesign försöker vi hjälpa uppdragsgivare att skapa en ljudmiljö som gynnar deras verksamhet och får kunder nöjdare, säger Malin Isberg.

Med ljuddesign adderas en dimension till helhetsupplevelsen. Vi hjälper våra uppdragsgivare att skapa en ljudmiljö som förstärker de positiva intrycken och får människor att trivas.

Malin är ung men har hunnit med mycket. Hon är musiker, låtskrivare, musikproducent, marknadsförare, projektledare och entreprenör. Ord som återkommer i Malins vokabulär är ”Jag undrade hur jag skulle få ihop det där och då bestämde jag mig för…”, ”Då blev jag väldigt nyfiken på…”. Sen gjorde hon det med stor målmedvetenhet.

Ljuddesign är många saker, säger Malin. Det är att skapa trivsel och god stämning i en miljö där människor rör sig eller arbetar, få varuhuskunder att bli mer köpsugna eller så kan det vara att kombinera trivsel med ljudmaskering av privata konversationer om känslig information som på en bank.

Man lyfter fram, maskerar, fasar ut och dämpar ljud. I ett varuhus kan man ljudsätta på olika sätt berättar Malin. Precis som man har olika ljussättningar. Herravdelning, skönhet, sport och heminredning i ett varuhus behöver olika ljudsättningar för att få kunderna att må bra och trivas i rummen.

Jag är jättekänslig för att gå in i butiker där det är för skränigt, säger Malin. Men med rätt ljud blir det bättre. Arbetet kräver mycket kunskap, kompetens och erfarenhet. Vi använder teknik, design, ljud, beteendevetenskap, marknadsföring parat med kundens önskningar och erfarenheter.

Mycket av vad Malin och Lexter sysslar med handlar om att maskera oönskade ljud. Varje offentlig miljö och arbetsplats har mängder av ljud som de som vistas där upplever som störande. Störande ljud i en offentlig miljö kan vara från rulltrappor, människor som pratar och skrammel av tallrikar och bestick på en restaurang.

– Det handlar om att kombinera musik/ljud, rätt kvalitet och placering av högtalare, ljudnivåer, rätt ljud vid rätt tidpunkt och för rätt målgrupp med de befintliga ljuden i rummet, säger Malin. Människor rör sig i rummet och det är viktigt att ljudet blir jämnt och behagligt.

På en restaurang är ljudnivån stundtals mycket hög, eller pratbullrigt och skramligt, som Malin säger. Den kan maskeras med hjälp av klok ljudisolering och av musik och maskerande ljud.

– Man kan schemalägga ljud för att bättre möta olika flöden av människor i ett rum eller lokal, säger Malin. Och dessutom kan man nu styra ljudnivå genom enkla applikationer i mobiltelefonen. Någon kanske vill stänga av ljudet en stund när Luciatåget kommer. Förr fick man springa till teknikrummet för att göra det.

Det är svårt att mäta hur bra ljuddesign påverkar människor. På kort sikt har man sett att det påverkar t ex köplust positivt. Man säljer mer helt enkelt.

– Det kan vara knepigt att veta vad en kund tycker. De flesta är ju inte medvetna om ljuden som designern lagt ut. För att veta vad kunden tycker måste man först medvetandegöra kunden om ljuden och då skapar man en annan utgångspunkt, säger Malin.

Men det är inte bara bullriga miljöer som fångar Malins och Lexters intresse. Ett rum, en arbetsplats kan också vara för tyst. Så tyst att människor inte vågar gå på toaletten av risk för att skapa oljud som hörs. Här kan ljuddesign skapa en tryggare och mer harmonisk miljö.

Det finns miljöer där det pågår samtal och möten av privat karaktär, som t.ex. banker.

– I moderna banker med väntrum och betjäning i samma rum är det viktigt att kunden känner att det man talar om inte hörs bland de som väntar på sin tur, säger Malin. Det gäller ju också till exempel vårdcentralers receptioner. Här jobbar vi med ljudmaskering för att säkerställa att det som sägs inte når fel öra.

Handelsplatser, hotell, restauranger, kontor är några få branscher där medvetenheten kring ljudprofilering och ljudmiljöer blir allt starkare. För att skapa en så positiv och effektiv ljuddesign som möjligt är det är viktigt att alltid utgå från platsens specifika förutsättningar. Det finns fantastiska möjligheter och effekter med en genomtänkt ljuddesign.