Årets julklapp blev inte helt oväntat ett par VR-glasögon. Vi ser allt fler tidningsrubriker som talar om den virtuella verklighet som kan skapas med hjälp av teknik, och som öppnar upp nya platser och upplevelser för oss. Med VR kan vi besök allt från pyramiderna i Giza till Buckhingham Palace. Vi har pratat med Johan Hägerström, Chefsredaktör på VRSverige.se, Skandinaviens största site och Community för VR, om varför Virtual Reality har blivit så stort just nu och hur tekniken kommer att förändra våra liv framåt på flera plan.

Virtual Reality är en teknik som kan förflytta människor till andra miljöer, platser och tider. Det är endast fantasin som sätter begränsningar vad för miljö du vill skapa.

För att uppleva denna nya plats har du ett par VR-glasögon på huvudet. Dessa glasögon består av två skärmar som visar miljön framför dina ögon. Dessutom känner VR-glasögonen av hur du vrider huvudet, vilket gör att du kan se sig om i den virtuella världen, förklarar Johan Hägerström.

HUI Research utsåg VR-glasögonen till årets julklapp 2016 med motivationen: ”En symbol för den nya tekniken och upplevelser som har fått sitt genombrott i år”. På marknaden finns idag ett antal alternativ på VR-glasögon från olika aktörer, från Googles Cardboard som fungerar tillsammans med din vanliga smartphone, till mer avancerade lösningar från företag som Samsung, Facebook och Playstation.

VR är här för att stanna, och det finns inget som kan stoppa det. Att det blev årets julklapp är såklart jätteroligt. Sen är tekniken långt ifrån klar på något sätt. Och i ärlighetens namn finns det väldigt mycket skräp därute som man kan fastna på. Och här finns också risken. Köper man ett billigt headset i närmaste butik och förväntar sig en fantastisk upplevelse kan man bli besviken.

Vi befinner oss i generation 1 av VR-produkter och därför kan jag tycka att VR inte riktigt förtjänar att bli årets julklapp än. Samtidigt finns det så oerhört stor potential hos VR, och någon som kan påverka alla typer av samhällsfunktioner, branscher, utbildning och kommunikation. Därför är jag heller inte alls överraskad att det blev årets julklapp.

Johan berättar att han alltid attraherats av ny teknik, speciellt inom visualisering. Det ledde till att han under en period jobbade som IT-tekniker för att få tillgång till alla nya prylar. I samband med det arbetet kom han även tidigt i kontakt med VR under slutet av 90-talet, och sen var intresset fött.

Själv bytte jag sen helt bana och utbildade mig till gymnasielärare, och fick där än mer intresse för digitalisering, pedagogik och att nå ut till människor. Efter 5 år som lärare slutade jag och startade VRSverige tillsammans med det nuvarande teamet.

Johan startade VR Sverige för drygt 4 år sedan som en teknikblogg på sidan av sitt jobb som gymnasielärare. För några månader sedan kom han, tillsammans med Niclas Johansson, på idén att utöka siten till ett företag. Idag är de 5 personer som jobbar på heltid med tre ben; nyhetssite, eventarrangör och VR-konsult. Framåt planeras även en större internationell satsning.

Vi bevakar omvärlden på allt som sker med VR och skriver det sedan för en svensk publik. Vårt huvudfokus är VR och människan. Teknik i all ära, men det är teknik och vad människor gör med det som är intressant. Och det skriver, bloggar, podcastar, filmar, föreläser, utbildar och leker vi med dagarna i ända. Vi försöker på VR-glasögon på så många huvuden som möjligt helt enkelt. Det är när man testar själv som man fattar potentialen och kraften bakom.

Teamet bakom VR Sverige. Från vänster: Johan Hägerström, Joel Ring, Simon Tejme och Niclas Johansson

Väldigt många företag vill ha hjälp med VR i olika former, och då kommer dom till oss. När vi sedan ställer frågan om vad folk vill göra, vet dom egentligen väldigt lite. Vi säljer workshops, utbildningar och event i olika former runt VR. Allt för att höja baskompetensen hos de som vill börja med VR för sitt företag. Det kan vara banker, resebolag, skolor, kommuner, reklambyråer och filmskapare. VR kan appliceras på egentligen de flesta affärsområden, och allt fler börjar inse det.

Johan menar att en VR-satsningen ofta börjar med rena lekstunder, där företag kan testa på de olika variationer av VR som finns. Först därefter kan de börja reda ut konkreta projektidéer som kan kopplas till någon form av affärsnytta för de inblandade.

Ofta gör vi VR-event på företagens egna AW, fester och mässor som helt enkelt öppnar ögonen på folk. VR är en väldigt social företeelse och att ha VR på sin fest eller i sin mässmonter blir garanterat en succé.

Det finns redan idag en mängd olika spel och tjänster som går att använda och ladda ned för den som får ett par VR-glasögon i julklapp. Fokus ligger särskilt på underhållning i nuläget, förklarar Johan. Mest för att det är där pengarna finns. Han tror däremot att andra områden snart kommer att ta över.

En av de saker som verkligen kommer ta VR från dagens ca 10-20 miljoner användare till nästa nivå med miljarder användare är social VR. Alltså möjligheten att träffa andra människor i en virtuell miljö.

VR är fantastiskt när man på en minut kan stå på toppen av Mount Everest, sedan snabbt förflytta sig till en bergochdalbana i blodomloppet, för att minuten senare träffa sina Facebookkompisar på andra sidan jorden. Och kan du uppleva detta tillsammans med andra, så skapar du upplevelser och minnen som du aldrig hade fått annars.

Johan menar att den riktiga kraften hus VR är att det är ett medium som kopplar samman människor och bryter murar som ett sätt som tidigare inte gått.

Jag brukar säga att vi människor kommunicerar digitalt väldigt bra med varandra idag. Men att det digitala inte når hela vägen mellan människor. Jag är övertygad om att VR på sikt kan ta sig hela vägen.